Plány využívania európskych fondov idú proti cieľom EÚ v ochrane klímy
Európska komisia v týchto týždňoch rokuje s každým členským štátom o plánoch na využívanie eurofondov. Projektový koordinátor európskych Priateľov
Slovensko má z tohto hľadiska najväčšie problémy v oblasti mestskej verejnej dopravy. Na Slovensku je pre oblasť dopravy plánovaných asi 3,2 mld. eur, z toho však je na mestskú verejnú dopravu určených len necelých 48 mil. eur. Nedostatočné investície do mestskej verejnej dopravy kritizovala na rokovaniach aj Európska komisia. Čo sa železníc týka, na investície do infraštruktúry vláda navrhla 1,25 mld. eur, ale iba 88 mil. eur má ísť na obnovu železničného vozového parku. Investície do podpory energetickej efektívnosti a využívania obnoviteľných zdrojov majú z 11 mld. eur vyčlenených celkovo pre Slovensko dosiahnuť len 2,1 %.
Extrémnym príkladom je Poľsko, ktoré dostane z eurofondov v nasledujúcich siedmich rokoch takmer pätinu. Podľa údajov, ktoré Varšava Európskej komisii poskytla, by tieto financie prispeli k zvýšeniu produkcie tzv. skleníkových plynov až o 31 %.
„Európska únia by mala míňať menej na cesty a viac na alternatívy k autám. Do železníc a verejnej dopravy sa v strednej a východnej Európe v minulosti investovalo príliš málo,“ dodáva koordinátorka CEE Bankwatch Network Magda Stoczkiewicz.
Roman Havlíček, programový koordinátor, Priatelia Zeme – CEPA, Tel.: 0908 967 633, havlicek@changenet.sk
Martin Konečný, koordinátor pre fondy EÚ, Friends of the Earth Europe
Tel: +32 25 42 01 85, Mobile: +32 484 601283 ( česky); Email: martin.konecny@foeeurope.org