Reforma odpadového hospodárstva v obci Chocholná-Velčice
Tento príklad ukazuje, že obce majú dostatok právomocí a možností, aby dokázali upraviť miestny systém nakladania s odpadmi do stavu, ktorý je akceptovaný pôvodcami, dosahuje nadpriemerné výsledky v oblasti zhodnocovania komunálnych odpadov (KO) a šetrí peniaze samospráve a občanom.
Základné údaje o záujmovom území:
Obec: |
Chocholná-Velčice |
Krajina: |
Slovensko |
Kraj: |
Trenčiansky |
Okres: |
Trenčín |
Počet obyvateľov: |
1732 |
Počet domácností – celkom: |
533 |
z toho IBV: |
515 |
z toho KBV: |
18 |
Stav odpadového hospodárstva pred projektom:
Hlavnými znakmi odpadového hospodárstva v obci boli do roku 2013 (do februára):
-
narastajúce celkové množstvo KO,
-
neuspokojivé množstvá vytriedených KO,
-
narastajúce náklady na odpadové hospodárstvo.
Tab. č. 1: Množstvá KO v tonách, s ktorými sa nakladalo v obci Chocholná-Velčice pred začiatkom projektu v roku 2013
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Celkové množstvo KO: |
240,31 |
232,98 |
254,24 |
301,80 |
276,37 |
278,46 |
338,59 |
356,36 |
Zmesový KO: |
190,09 |
193,97 |
207,71 |
239,26 |
210,55 |
210,24 |
228,00 |
244,12 |
Objemný KO: |
18,75 |
16,47 |
14,50 |
16,30 |
18,80 |
22,37 |
50,05 |
50,07 |
Vytriedený KO: |
31,47 |
22,54 |
32,03 |
46,24 |
47,02 |
45,85 |
60,54 |
62,17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Účinnosť triedeného zberu KO: |
13,10% |
9,67% |
12,60% |
15,32% |
17,01% |
16,47% |
17,88% |
17,45% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zneškodňované KO: |
86,90% |
90,33% |
87,40% |
85,84% |
83,70% |
84,59% |
82,12% |
82,55% |
Zhodnocované KO: |
13,10% |
9,67% |
12,60% |
14,16% |
16,30% |
15,41% |
17,88% |
17,45% |
V obci bol v roku 2012 zavedený nasledovný systém zberu KO:
-
zmesový KO – zber do 110 litrových nádob s frekvenciou vývozu 1x za 2 týždne. Vývoz vykonávala externá spoločnosť.
-
objemný odpad – zber do veľkokapacitných kontajnerov na obecnom zbernom dvore. Pôvodca si zabezpečoval odvoz sám.
-
drobný stavebný odpad – zber do veľkokapacitných kontajnerov na obecnom zbernom dvore. Pôvodca si zabezpečoval odvoz sám.
-
sklo – zber do 10 kontajnerov rozmiestnených v obci. Vývoz vykonávala externá spoločnosť.
-
plasty – zber do plastových vriec v domácnostiach. Po naplnení ich pôvodcovia nosili do skladu za obecným úradom alebo na zberný dvor. Z týchto miest ich odvážala externá spoločnosť.
-
papier– zber sa uskutočňoval 2 spôsobmi. Kampaňovité zbery v miestnej škole a pomocou externej spoločnosti, ktorá od občanov odoberala papier za protihodnotu vo forme papierových výrobkov (toaletný papier a pod.).
-
textil – kampaňovitý zber vopred vyhlásenou akciou 2x ročne
-
elektroodpad– kampaňovitý zber 2x ročne v spolupráci s externou spoločnosťou.
Poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady pre obyvateľov bol v obci zavedený od roku 2011 ako paušálny. Výška poplatku na 1 osobu bola vo výške 15 EUR. To však nestačilo na pokrytie všetkých nákladov a obec musela doplácať na odpadové hospodárstvo, napr. v roku 2012 sumou 9 391 EUR.
Ciele projektu:
V roku 2012, po viacerých neúspešných pokusoch získať mimorozpočtové finančné prostriedky na skvalitnenie odpadového hospodárstva formou rozšírenia podmienok pre triedenie KO, sa obec rozhodla hľadať rezervy u seba doma – v existujúcom systéme odpadového hospodárstva.
Boli stanovené 3 ciele:
-
znížiť množstvo skládkovaného KO,
-
zvýšiť množstvo vytriedeného KO,
-
stabilizovať náklady na odpadové hospodárstvo.
Zmeny v odpadovom hospodárstve obce
Po zhodnotení existujúceho stavu nakladania s KO v obci bolo zjavné, že tento systém už dosiahol svoje maximum a ďalší rozvoj v súlade so stanovenými cieľmi nie je možný bez optimalizačných opatrení.
5 krokov k úspechu:
1. Zmena poplatku za komunálne odpady (KO) a drobné stavebné odpady
-
Zvýšenie poplatku z pôvodných 15 EUR na 25 EUR/osoba. Táto suma sa rovnala skutočným nákladom na OH v roku 2012 (pred projektom).
-
Vypracovanie Dohody o triedenom zbere a domácom kompostovaní (domácnosť sa zaväzuje, že bude triediť a kompostovať svoje odpady). V roku 2014 malo dohodu podpísanú 402 z 533 domácností (t.j.75,42 %).
-
Zavedenie 40 % zľavy pre tých, ktorí podpíšu s obcou túto dohodu. V prípade opakovaného porušenia dohody môže obec domácnosti dovyrubiť poplatok do základnej sadzby.
2. Úprava systému zberu KO v obci
-
Zvýšenie komfortu pri triedení – domácnosti triedia kovy, papier, plasty a viacvrstvové kombinované obaly v domácnostiach do vriec, ktoré im každý mesiac odvážajú obecní pracovníci spred domu. Papier aj naďalej môžu odovzdávať aj starým spôsobom (viď. systém v roku 2012).
-
Doplnenie 2 kontajnerov na sklo, ktoré sú rozmiestnené v obci. V súčasnosti ich je 12 ks.
-
Rozšírenie zberu textilu pomocou kontajnerov umiestnených v centre obce.
-
Dobudovanie zberného dvora – nákup veľkokapacitných kontajnerov, vybudovanie boxov na vytriedené odpady, vybavenie skladových priestorov...
-
Na zberný dvor môžu občania nosiť v prípade potreby akékoľvek vytriedené odpady – sklo, kovy, papier, plasty, textil, opotrebované pneumatiky, použité jedlé oleje a tuky, drobný stavebný odpad, biologický odpad zo záhrad, elektroodpad, vybrané druhy nebezpečných odpadov... Je vyhradený priestor aj na ešte použiteľné veci, ktoré sa ďalej ponúkajú obyvateľom.
-
Zavedenie triedeného zberu vo všetkých obcou zriadených inštitúciách – obecný úrad, základná škola, materská škola, školská kuchyňa, kultúrny dom, hasičská zbrojnica.
3. Nakladanie s biologicky rozložiteľným odpadom
-
Na zbernom dvore sa zriadilo obecné kompostovisko, kde sa kompostujú rastlinné biologické odpady z údržby verejnej zelene.
-
V obci sa biologické odpady vznikajúce v domácnostiach nezbierajú. Podporuje sa domáce kompostovanie (úľava na poplatku, 30 % dotácia na kúpu kompostéra, požičiavanie štiepkovača, súťaž „Nádoba bez bioodpadu“). V prípade potreby môžu obyvatelia doniesť záhradné odpady na zberný dvor.
-
Bol zavedený triedený zber biologických odpadov na obecnom úrade a základnej škole. Úrad, škola aj škôlka majú svoje vlastné kompostoviská.
-
Školská kuchyňa si kompostuje všetky biologické odpady priamo na mieste pomocou elektrického kompostéra GG-02.
4. Informačná kampaň – tej sa venovalo najviac času, pretože ju považujeme za základ úspechu. Boli vykonané tieto aktivity:
-
Informačná kampaň „od domu k domu“
-
Výroba a distribúcia informačných materiálov – letáky a brožúry o kompostovaní, triedení odpadov, celom systéme nakladania s odpadmi, predchádzaní vzniku odpadov, o nespaľovaní odpadov, kalendáre vývozov atď.
-
Séria prednášok pre verejnosť a žiakov základnej školy
-
Exkurzie do zariadení, ktoré zhodnocujú odpady vyzbierané v obci
-
Podrobné informovanie obyvateľov na internetovej stránke obce a informačných tabuliach o systéme zberu, o pripravovaných a uskutočnených aktivitách, dosiahnutých výsledkoch...
5. Kontrola – v obci boli vykonávané 3 formy kontroly nádob na zmesový KO. Súhlas s kontrolou je súčasťou dohody (viď časť Zmena poplatku...):
-
Kontrola počtu vyvezených nádob – pri každom vývoze sa robí presná evidencia vyvezených nádob.
-
Priebežná kontrola obsahu zberných nádob – nakuknutie do všetkých nádob tesne pred ich vývozom.
-
Detailná kontrola zberných nádob – vytipovanie 5 až 10 nádob a ich rozbor na zbernom dvore. O výsledkoch kontroly sú domácností informované.
Dosiahnuté výsledky
Z hľadiska cieľov, ktoré boli stanovené na začiatku projektu môžeme konštatovať, že boli splnené všetky.
Tab. č. 2: Množstvá KO v tonách, s ktorými sa nakladalo v obci Chocholná-Velčice počas realizácie projektu
|
2013 |
2014 |
||||
|
Množstvo v t/obec |
Percent. zastúpenie |
Množstvo v kg/obyv. |
Množstvo v t/obec |
Percent. zastúpenie |
Množstvo v kg/obyv. |
Zneškodňované KO: |
209,03 |
63,66% |
122,03 |
149,13 |
46,91% |
87,06 |
Zhodnocované KO: |
119,342 |
36,34% |
69,67 |
168,807 |
53,09% |
98,54 |
Celkové množstvo: |
328,37 |
100,00% |
191,69 |
317,94 |
100,00% |
185,60 |
V porovnaní s rokom 2012 sa v roku 2014 množstvá KO vyvíjali nasledovne:
-
Celkové množstvo KO sa znížilo z 356,36 ton na 317,94 ton, čo je pokles o 10,78 %.
-
Množstvo zmesových KO z domácností sa znížilo z 244,12 ton na 125,80 ton, čo je pokles o 48,47 %.
-
Množstvo zneškodňovaných KO sa znížilo z 294,19 ton na 149,13 ton, čo je pokles o 49,31 %.
-
Množstvo zhodnocovaných KO narástlo z 62,17 ton na 168,81 ton, čo je nárast o 171,52 %.
-
Množstvo vyvezených nádob na zmesový KO sa znížil z 14 715 ks na 5 592 ks, čo je pokles o 62 %.
Tab. č. 3: Porovnanie základných ekonomických ukazovateľov nakladania s KO v sledovaných rokoch v obci Chocholná-Velčice
Rok |
2012 |
2013 |
2014 |
Príjmy: |
27 790 € |
32 496 € |
32 249 € |
Výdavky: |
37 181 € |
34 038 € |
30 471 € |
Rozdiel: |
-9 391 € |
-1 542 € |
1 778 € |
Rozdiel medzi príjmami a výdavkami v roku 2013 bol spôsobený zvýšenými investíciami do skvalitňovania OH v obci (vybavenie ZD, nákup kompostérov, veľkokapacitných kontajnerov, nádob na triedený zber skla, interiérových nádob do školy, na obecný úrad, do hasičskej zbrojnice, nákup vriec na triedenie atď.).
Ak by sa v obci nezačali robiť vyššie uvedené aktivity, ak by sa do týchto aktivít nezapojila väčšina obyvateľov, ak by sa nedosiahli uvedené výsledky, náklady na odpadové hospodárstvo v obci by sa naďalej zvyšovali. Aktívnym prístupom však dokázala výlučne použitím vlastných finančných prostriedkov miestna samospráva spoločne s obyvateľmi ušetriť v priebehu 2 ročného projektu cca 27 299 EUR, čo vychádza až 16 EUR na obyvateľa.
Csatolmány | Méret |
---|---|
Dokument na stiahnutie | 295.62 KB |