Európska schéma obchodovania s emisiami v leteckej doprave nedostatočná
Tlačová správa
Štrasburg
14. november 2007
Opatrenia Európskej únie na zníženie množstva emisií z leteckej dopravy sú nedostatočné. Po hlasovaní poslancov Európskeho parlamentu sa obchodovanie s emisiami nebude týkať lietadiel ľahších ako 20 tisíc kilogramov, pričom systém začne platiť až v roku 2011.
Iba štvrtina povoleniek na vypúšťanie emisií pôjde do aukcie, zvyšok bude zadarmo.
„Európsky parlament nepodporil opatrenia na rázne zníženie vplyvu leteckej dopravy na klimatické zmeny. Poslanci vylepšili návrhy Európskej komisie iba minimálne. Ohrozuje to ciele Európskej únie znížiť emisie oxidu uhličitého do roku 2020 o 30 percent,“ uviedol Richard Dyer z európskych Priateľov Zeme.
Poslanci Európskeho parlamentu hlasovali za to, aby do aukcie išla iba štvrtina povoleniek na emisie, zvyšok bude leteckým spoločnostiam k dispozícii zadarmo. Systém obchodovania začne platiť až v roku 2011, pričom mimovládne organizácie ho chceli zaviesť o rok skôr.
Má sa týkať všetkých aerolínií, ktorých lietadlá vzlietajú, alebo pristávajú na území Európskej únie.
"Pri emisiách z leteckej dopravy musia byť aktívne aj národné vlády. Mali byť zastaviť expanziu letísk, zlepšiť služby vysokorýchlostnej vlakovej dopravy a urobiť viac preto, aby cena za cestovanie lietadlom odrážala negatívny vplyv tohto spôsobu prepravy na životné prostredie,“ dodal R.Dyer.
Súčasné úpravy sú prvou časťou novej klimatickej legislatívy od rozhodnutia ministrov Európskej únie znížiť emisie oxidu uhličitého do roku 2020 o 30 percent.
„Európsky parlament nepodporil opatrenia na rázne zníženie vplyvu leteckej dopravy na klimatické zmeny. Poslanci vylepšili návrhy Európskej komisie iba minimálne. Ohrozuje to ciele Európskej únie znížiť emisie oxidu uhličitého do roku 2020 o 30 percent,“ uviedol Richard Dyer z európskych Priateľov Zeme.
Poslanci Európskeho parlamentu hlasovali za to, aby do aukcie išla iba štvrtina povoleniek na emisie, zvyšok bude leteckým spoločnostiam k dispozícii zadarmo. Systém obchodovania začne platiť až v roku 2011, pričom mimovládne organizácie ho chceli zaviesť o rok skôr.
Má sa týkať všetkých aerolínií, ktorých lietadlá vzlietajú, alebo pristávajú na území Európskej únie.
"Pri emisiách z leteckej dopravy musia byť aktívne aj národné vlády. Mali byť zastaviť expanziu letísk, zlepšiť služby vysokorýchlostnej vlakovej dopravy a urobiť viac preto, aby cena za cestovanie lietadlom odrážala negatívny vplyv tohto spôsobu prepravy na životné prostredie,“ dodal R.Dyer.
Súčasné úpravy sú prvou časťou novej klimatickej legislatívy od rozhodnutia ministrov Európskej únie znížiť emisie oxidu uhličitého do roku 2020 o 30 percent.
Rosemary Hall, mediálna koordinátorka, Priatelia Zeme Európa, Tel: +32 2 542 6105; Mobile: +32 485 930515; Email: rosemary.hall@foeeurope.org
Richard Dyer, kampaňový koordinátor pre dopravu, Priatelia Zeme Európa,: Mobile: +44 7940 850328; Email: richard.dyer@foe.co.uk
Richard Dyer, kampaňový koordinátor pre dopravu, Priatelia Zeme Európa,: Mobile: +44 7940 850328; Email: richard.dyer@foe.co.uk
Kľúčové slová: