Ekologické Vianoce

Vianoce šetrné k prírode

Počas vianočných sviatkov vyprodukujeme až dvojnásobné množstvo odpadu ako v iných častiach roka. Niet divu, predvianočný čas je pre predajcov obdobím najväčších tržieb, priemerne na osobu nakúpime dary takmer za 250€. Ďalších 250€ dávame na výzdobu, jedlo atď., potom z toho jedla tretinu vyhodíme. Radi dávame aj prijímame, každý šiesty Slovák sa pri tom aj zadĺži. Je to aj dôsledok reklamných kampaní, ktoré začínajú pár mesiacov pred Vianocami a vrcholia nákupnými orgiami typu Čierny piatok, ktorý trvá nie deň, ale aj týždeň. Počas Vianoc pribúda najviac prípadov depresií a samovrážd. Takmer každý druhý človek prežíva stres, z týchto sviatkov radosti a pokoja. A odpadu.

Možno by sme ich mohli prežívať skromnejšie, uľaví sa nielen prírode, ale možno aj nám. 

VIANOCE – skúsme ich prežiť tentoraz bez zbytočných odpadov

19.12.2017

Vianoce sú najkrajším a najočakávanejším sviatkom roka. Čoraz viac sa však stávajú aj sviatkami veľkej spotreby. Veľa ľudí sa pozastavuje nad tým, že vianočné reklamy a vianočná výzdoba sa v obchodoch  objavia už v októbri. Málokto sa ale zamyslí, ako by mohol on osobne prispieť k tomu, aby boli Vianoce menej konzumné.

Minimalizujme... počas Vianoc, sviatkov

Sviatky, Vianoce, sú často spojené s nakupovaním, zvýšenou spotrebou. Na sviatky sa pripravujeme poriadnym nákupom, kupujeme darčeky, výzdobu, ktorú nám ponúkajú televízne reklamy a letáky s náležitým predstihom... Akoby sláviť sviatok znamenalo zaistiť všetky statky, ktoré nám ho majú okázalo evokovať. Dostávame sa popri vytváraní týchto zväčša obchodníkmi režírovaných scenérií aj k úvahe o zmysle sviatku? Stihneme prežívať duchovnú podstatu sviatku v kruhu najbližších?

Strava

  • V strave je najdôležitejšie uprednostniť biopotraviny a miestne produkty.
  • Ak k tomu pridáme zníženie konzumácie mäsitých výrobkov, prospejeme nielen prostrediu, ale aj svojmu zdraviu.

Stromček

Dnešné vnímanie vianočného stromčeka ako symbolu Vianoc je istou ilúziou. Vianočný stromček k nám priniesli nemeckí lesníci v 19 storočí. Vymysleli ho z obchodných dôvodov (finančne výhodné zbavenie sa prerezávok), nemá nič spoločné s ľudovými tobôž duchovnými tradíciami. Podobne ako Santa Klaus vznikol ako reklamný nástroj firmy Coca Cola.

Skutočne nie je najdôležitejšou otázkou Vianoc aký druh stromčeku použijeme – prehnaný konzum a nedostatočné venovanie sa rodine či duchovnej práci na sebe nevyváži ani stromček v kvetináči ...

Energia, ovzdušie

  • Cez Vianoce trávime viac času doma a svietiť si môžeme úspornými žiarovkami. Ich spotreba je nižšia až o 80 percent, okrem energie šetria aj naše peniaze.
  • Príbuzných poteší aj Vianočný pozdrav poslaný emailom a ak bývajú blízko, navštívme ich peši.

Darčeky

  • Lístok alebo permanentka do divadla.
  • Permanentka na šport, do fitcentra, sauny, masáž.
  • Lístok na koncert.
  • Poukazy na návštevy kozmetického salónu.
  • Výrobky miestnych producentov.
  • Pomerne šetrným darom je aj hodnotná kniha – nespotrebuje veľmi veľké množstvo papiera a vydrží aj niekoľko generácií. Niekoľko čísiel časopisov s nepomerne menšou obsahovou hodnotou spotrebuje rovnaké množstvo papiera a končí ako odpad okamžite ...